Olé! - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van Marianne ABC - WaarBenJij.nu Olé! - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van Marianne ABC - WaarBenJij.nu

Olé!

Blijf op de hoogte en volg Marianne

16 Juni 2014 | Duitsland, Freiburg im Breisgau

Hallo allemaal!
Er zijn weer twee weken sinds mijn laatste blog en ik kan zeggen: wat waren de afgelopen twee weken eigenlijk rustig!
Natuurlijk heb ik wel het een en ander gedaan en daar ga ik nu over vertellen..
Vrijdag 6 juni zijn we met het vak "geschichtliche Landeskunde" naar Basel geweest. Ik heb al een keer eerder gezegd dat ik het vak niet helemaal geweldig vind, maar dingen van de omgeving zien vind ik wel heel erg leuk. Eerst hebben we een rondleiding door de stad gehad van twee klasgenoten (elke week moeten twee anderen een presentatie geven en nu was er een rondleiding aan de beurt). Basel is echt een leuk stadje, het is eigenlijk heel goed vergelijkbaar met Nijmegen: het heeft een Rijnkade en vanuit de verte is het precies de Waalkade, ik voelde me eventjes helemaal thuis :). Natuurlijk zijn hier foto's van gemaakt, dus die voeg ik eventjes bij!
Daarna zijn we naar Novartis geweest, voor de mensen die niet weten wat dat is (ik wist het ook niet): het is een bedrijf dat medicijnen ontwikkelt en produceert. Maar niet zomaar, nee het is een van de grootste farmaceuten. Waarschijnlijk komen al jullie medicijnen daarvandaan! Helaas mochten hier geen foto's gemaakt worden, maar wat ik gezien heb is NIET NORMAAL! Novartis heeft een reuzencampus, ongelooflijk zeg! Ze zijn er enorm trots op hoeveel mensen ze helpen met hun medicijnen en dat wordt sterk benadrukt in hun bouw. Op de campus van de hardwerkende farmaceuten bevinden zich een theater, een supermarkt, een fitnesscentrum en enorm veel gebouwen waar dingen ontwikkeld worden en kantoren. Ik wist echt niet wat ik zag, ik kon alleen maar denken wat voor werk ik moet doen als ik rijk wil worden.
Het tripje naar Basel was wel oké, de vrije tijd was het leukste van de reis (natuurlijk). We hadden 50 minuutjes vrije tijd, dus we hebben een paar stappen in de stad gezet, wat gegeten en toen moesten we weer verzamelen voor de rondleiding.
Op de terugweg van Basel naar Freiburg kwam mijn droom eindelijk uit: ik heb in een ICE gezeten. Ik wilde altijd al een keer met de megasuperhogesnelheids-trein, want ik dacht dat het aan de binnenkant een buikkriebelgevoel zou geven net als in een achtbaan... Het viel me heel erg mee en het is net als de Nederlandse intercity eigenlijk, maar ik kan het nu wel van mijn lijstje afstrepen.

De afgelopen week was pinkstervakantie, een hele week vrij van school! Een tijd dat iedereen wegging en ik bleef hier nog over ;-). Ik had naar huis kunnen gaan, maar daar sta ik niet achter, dan heb ik het gevoel dat alles in Freiburg niet echt is op een of andere manier. Maarja, dat had wel de consequentie dat ik hier echt alleen overbleef. Vrienden zijn naar Berlijn gegaan, anderen hadden examens in hun eigen land, mijn huisgenoten zijn thuis geweest. Er waren nog wel wat mensen hier gebleven, maar met die mensen heb ik niet zoveel contact. Ik had gepland om lekker veel voor school te doen, maar ik heb lekker van het zonnetje in het park genoten en zo heb ik spontaan nog meer nieuwe mensen leren kennen. Freiburg is echt superklein aan het worden begin ik nu wel te merken. Maar het is juist heel erg fijn!
Wat ik in mijn vrije week gedaan heb: kleine dingetjes voor school, ik ben op een festival geweest, nieuwe mensen leren kennen. Ook ben ik vrijdag Freiburg ingegaan om te filmen voor de HAN en mijn dag was zo goed... IK KWAM NEDERLANDERS TEGEN, 2 verschillende groepen! Heel grappig, want Freiburg is niet enorm bekend en je ziet hier bijna geen Nederlanders! Dat was wel eventjes fijn om lekker Nederlands te kunnen kletsen.
Alsof de dag nog niet goed genoeg was: een vriend van me uit Spanje is op donderdagavond teruggekomen en natuurlijk moesten we vrijdag samen DE wedstrijd kijken. Daar zaten we dan in de mensa, vol Spanjaarden en zonder geinen: geen Nederlanders, maar wel Italianen, Brazilianen, Zwitsers, Engelsen, Duitsers, Luxemburgers en Canadezen die voor ons kleine landje kwamen juichen. Zo prachtig om zo'n evenement in deze setting mee te mogen maken, Nederland is echt enorm populair heb ik wel gezien. Ik heb Carlos natuurlijk wel eventjes getroost, arme jongen. MUHAHAHAHA. Prachtig, ik wou dat ik die avond kon herhalen!
Omdat de mensen hier overal vandaan komen, krijg ik heel veel van het WK mee en dat is super leuk. Eerlijk gezegd geef ik niets om voetbal, maar zoiets als WK is prachtig om te zien :-). En vanavond gaat het natuurlijk ook helemaal los, ai ai ai.... Ik hoop dat ik het overleef hier in Duitsland, gekkenhuis met voetbal hier! Maar ik heb er al zin in!

Helaas is Freiburg sinds afgelopen week een giga-bouwval. Ze gaan midden in de stad werken aan de tramrails. Er staat een muur in de stad en nu voel je hem al aankomen: de Freiburgers hebben het gevoel dat de Berlijnse muur weer terug is, maar dan in Freiburg.. Zulke uitspraken staan er zelfs opgeschreven. Het is enorm zonde, de schoonheid van Freiburg gaat hier aan onderdoor en het blijft zo tot einde oktober. Je moet nu een heeeel eind lopen om van de ene kant naar de andere kant te komen. Wat eerst een straat oversteken was, is nu veranderd naar lopen om de muur, oversteken en dan weer teruglopen aan de andere kant. Het is jammer, maar het zal wel wennen. Het blijft een topstad!

Dat was het wel weer..
Iedereen in Nederland: geniet ervan om alles af te sluiten en lekker de zomervakantie in te gaan! Nog 1.5 maand en dan kom ik meevieren met jullie! ;-)

Groetjes,
Marianne.

  • 16 Juni 2014 - 13:17

    Mama:

    Nog 12 nachtjes slapen :D ...
    Komen wij wel over die muur dan? Anders komen we met de shovel!
    Love U
    pap en mam

  • 16 Juni 2014 - 14:28

    Sissy:

    Hi Marianne,

    Basel, ein ICE, die 'Berliner Mauer' und WM und sagst du, dass es ruhig war?? Zwischendurch ein Festival...
    Ganz witzig finde ich, dass du in einem deiner ersten Blogs geschrieben hast, dass du Freiburg recht groß findest und jetzt las ich, dass du Freiburg so klein findest.... was für eine Veränderung...
    genieße se snoch, es dauert nicht lang mehr....

    LG Sissy

  • 17 Juni 2014 - 08:54

    Theo Bijkerk:

    ja, in der Nähe von Basel gibt es viel solcher Konzerne. Eine Nichte von mir hat da ein jahr gearbeitet, reich ist sie nicht, aber wohl gut verdient! Also, wir wissen schon, was du nach diesem Studium machst, oder?
    Herzlichen Gruß
    Theo
    Ps. Schick uns auch noch Bilder von der Freiburger Mauer, ich bin gespannt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Welkom op mijn pagina! Ik ben Marianne. Voor mijn opleiding (docent Duits) ga ik lekker 4.5 maand doorbrengen in Freiburg, Baden-Wüttemberg. Op deze pagina zal ik minstens een keer per drie weken schrijven over mijn geweldige belevenissen (school, mensen die ik heb leren kennen en af en toe ''persoonlijk'') :). Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor de mailinglijst, je hoeft dan geen enkel reisverslag te missen! Tschüssssssss en groetjes, Marianne

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 705
Totaal aantal bezoekers 8073

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 09 Augustus 2014

Freiburg im Breisgau.

Landen bezocht: