Zal ik het ooit leren? - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van Marianne ABC - WaarBenJij.nu Zal ik het ooit leren? - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van Marianne ABC - WaarBenJij.nu

Zal ik het ooit leren?

Blijf op de hoogte en volg Marianne

14 April 2014 | Duitsland, Freiburg im Breisgau

De tweede week Freiburg zit er alweer op! Zoveel indrukken die ik heb, dat is nog weleens lastig.
Bijvoorbeeld jezelf uitdrukken in een andere taal, daar heb ik nog weleens moeite mee: op de down-dagen ga ik ineens over op Nederlands en dat verstaat bijna niemand (op één na: de Belg die naar Amerika is verhuisd). Maar natuurlijk spreek ik niet al te veel Nederlands, mijn taaltest is geweest en ik kwam uit op b2/c1-niveau, wat betekent dat ik c1/c2-taalcursussen mag volgen. Uitleg voor de mensen die geen idee hebben wat dat is: b2 is middelniveau Duits en c1/c2 is het hoogste niveau voor Duits (c2 is vooral het niveau van de moedertalers). Dus het is best goed dat ik in dat niveau gekomen ben :-).

De introweek is voorbij, pfeeeew, wat een info zeg. ''Hoe maak je een Referat (presentatie), Hausarbeit (verslag/essay), hoe werken de bibliotheken (net als thuis) enzovoorts..'' Om eerlijk te zijn was het niets nieuws, maar ik heb er mooi wel een studiepunt mee naar binnengesleept. NOG 21.5 TE GAAN!!

Buiten de intro om heb ik nog wel wat mensen ontmoet, er wordt hier veel voor buitenlandse studenten geregeld. Zoveel, dat het niet bij te houden is. Er is een internationale club, internationaal trefpunt, StuSie-activiteiten (activiteiten in mijn buurt die speciaal voor buitenlandse studenten geregeld worden). Er zijn hier mensen die 2 jaar moeten blijven, ik heb respect voor ze! Want deze mensen wonen buiten Europa en moeten zich hier even lekker twee jaar vermaken, dan zijn die vier maanden van ons niets!

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met vakken uitkiezen, maar de Vorlesungszeit begint pas 28 april. Over mijn vakken kan ik dus nog niet teveel zeggen, daarvoor moet ik nog even wachten ;-). Wel kan ik zeggen dat ik de cursus ''Geschichtliche Landeskunde'' ga volgen, dit is waarschijnlijk niet mijn verstandigste keuze (hoe hard ik ook mijn best doe, ik ben geen type voor jaartallen en feitjes. Ik kan na een minuut alweer vragen in welk jaartal iets gebeurd is en welke persoon daarbij hoorde). Maar ik doe mijn best en ga voor die 7 (!) studiepunten voor dat vak :-). 3 Van de 7 studiepunten moeten we verdienen bij een excursie naar Hamburg, die heel ''goedkoop'' is volgens de docent: 180 euro voor 2 nachten. Het enige wat ik dacht was: HA DAN KEN JE MIJN DOCENTEN NOG NIET WANT HET KAN VEEL GOEDKOPER. Over goedkoop en duur gesproken, ik hang enorm de Nederlander uit. Ik heb over alles waar een prijskaartje aan hangt een oordeel, ook de manier waarop het hier allemaal moet. Ze doen alles om je geld te krijgen hier: geld vragen voor scans (30 cent voor een papier dat op een beeldscherm komt jongens....), 1 euro extra bijbetalen als je je semesterticket met pinpas betaalt (dat is dan 90 euro ipv 89 euro). Mijn Nederlandse pas wordt hier nergens geaccepteerd, ze leven hier ontzettend onder een steen.
Toch is Freiburg voor Duitse begrippen redelijk modern: er is wifi in de stad en je kunt hier daadwerkelijk GOED winkelen! Dat mis ik veel in Duitsland namelijk, haha.

Wat ik wel merk, is dat ik een stuk minder verslaafd geraakt ben aan mijn telefoon. Ik zei net wel dat er wifi is in de stad, maar dan ga ik echt niet op mijn telefoon kijken. Ik leg hem aan de kant en ik geniet van dingen die ik doe. Dat moet ook wel, Freiburg is te mooi om over je telefoon te buigen en alleen maar te WhatsAppen met iedereen.

Nu de intro voorbij is, spreken we met elkaar af om leuke dingen te doen. Zo hebben we zaterdag gewandeld in het Zwarte Woud (SPIERPIJN) en we zijn uit eten gegaan. Vandaag zijn we naar een soort van klimbos geweest (doodeng, foto's komen nog). Dat klimbos was spannend hoor, haha, want sinds ik hier ben heb ik de meest onhandige dingen gedaan: een kopje tegen de kast gestoten en kapot gemaakt, tegen een deur aangelopen en mijn hoofd gestoten, over een stoeprand gestruikeld en op mijn knieën en kin gevallen, een ovenschaal laten vallen en mezelf aan de scherven gesneden en tot slot heb ik nog aan een ovenschotel gezeten die net uit de oven kwam. Ik weet niet of ik ooit handig leer worden, het lijstje met onhandige dingen wordt vast nog langer!

Wat ook nog leuk is: er zijn mensen uit zoveel verschillende culturen en ik weet er enorm weinig van, maar ik leer zoveel. Zo heb ik geleerd dat de student uit Zwitserland aan bepaalde typische karaktertrekken voor de doorsnee Zwitser voldoet. Ze houdt van biologisch eten, ze is altijd druk, ze is een beetje gesloten. Ook heb ik geleerd dat Luxemburgers meer talen spreken dan Nederlanders (Luxemburgs, Frans, Duits als eerste taal en Engels als extra). Spanjaarden typen ''jajaja'' als ze lachen.
Zo, lekker generaliserend, maar zo leuk! Ze weten dat ik over ze schrijf hoor, ik heb ze toestemming gevraagd en ik vertel het ze ook als me iets opvalt!

TOT ZO VER VOOR VANDAAG!
Tot gauw :-).

  • 16 April 2014 - 15:39

    Mom:

    Wow, jij verlegt je grenzen letterlijk! En dan bedoel ik niet de grens van Duitsland en Nederland :D

    Trots op jouw

    Love and hugg's
    mom
    and dad

  • 16 April 2014 - 19:51

    Theo Bijkerk:

    die Bilder sehen aber spannend aus! klettern macht Spaß oder? Und der Vorteil ist, dass man sich , wenn man stürzt, nicht verletzt ... Bei dir also erst danach. Pass bitte auf!
    So viele Kulturen, so viele Menschen kennenlernen, das macht Spaß, relativiert das eigene Land, oder wie bei Tom macht auch stolz aufs eigene Land.
    Genieß die letzten 'freien' tage, danach geht es richtig los!
    Gruß
    Theo

  • 17 April 2014 - 09:03

    Irma:

    Hallo Marianne,
    ein intensives Programm....scheinbar auch voller Gefahren! Ich wünsche dir Hals- und Beinbruch, also alles Gute und viel Spaß bei allem, was du machst. Du wirst spüren, nach einigen Wochen wirst du sogar deutsch träumen!
    Viele Grüße
    Irma

  • 17 April 2014 - 12:48

    Jacqueline:

    Hallo Marianne,
    al die talen gaat zeker wennen hoor! Het wordt vanzelf minder vermoeiend.
    Het klauteren ziet er geweldig uit! Had graag met je meegedaan!

    Groet, Jacqueline

  • 18 April 2014 - 10:25

    Annelies:

    Wat zien de foto's er geweldig uit Marianne! Je bent een topper ^^ die dingen horen er ook gewoon een beetje bij :) Veel plezier verder, het komt allemaal goed, zeker weten!

    Liefs,
    Annelies

  • 22 April 2014 - 16:37

    Sissy:

    Hi Marianne,

    Höhenangst hast du also nicht wirklich..... :-0
    Musste ganz schön lachen über deine kleinen Unfälle.... :-) Schon gut aufpassen, gelle....
    Du hast geschrieben, dass du nicht mehr von deinem Telefon abhängig bist und statt dessen genießt, was du in diesem Moment gerade tust...... klasse!!! Sollten wir alle, glaube ich, mehr tun.....
    viel Spaß noch,
    Sissy

  • 22 April 2014 - 16:37

    Sissy:

    Hi Marianne,

    Höhenangst hast du also nicht wirklich..... :-0
    Musste ganz schön lachen über deine kleinen Unfälle.... :-) Schon gut aufpassen, gelle....
    Du hast geschrieben, dass du nicht mehr von deinem Telefon abhängig bist und statt dessen genießt, was du in diesem Moment gerade tust...... klasse!!! Sollten wir alle, glaube ich, mehr tun.....
    viel Spaß noch,
    Sissy

  • 22 April 2014 - 16:37

    Sissy:

    Hi Marianne,

    Höhenangst hast du also nicht wirklich..... :-0
    Musste ganz schön lachen über deine kleinen Unfälle.... :-) Schon gut aufpassen, gelle....
    Du hast geschrieben, dass du nicht mehr von deinem Telefon abhängig bist und statt dessen genießt, was du in diesem Moment gerade tust...... klasse!!! Sollten wir alle, glaube ich, mehr tun.....
    viel Spaß noch,
    Sissy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Welkom op mijn pagina! Ik ben Marianne. Voor mijn opleiding (docent Duits) ga ik lekker 4.5 maand doorbrengen in Freiburg, Baden-Wüttemberg. Op deze pagina zal ik minstens een keer per drie weken schrijven over mijn geweldige belevenissen (school, mensen die ik heb leren kennen en af en toe ''persoonlijk'') :). Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor de mailinglijst, je hoeft dan geen enkel reisverslag te missen! Tschüssssssss en groetjes, Marianne

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 8107

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 09 Augustus 2014

Freiburg im Breisgau.

Landen bezocht: