Kopfkino over Kummerspeck. - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van Marianne ABC - WaarBenJij.nu Kopfkino over Kummerspeck. - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van Marianne ABC - WaarBenJij.nu

Kopfkino over Kummerspeck.

Blijf op de hoogte en volg Marianne

03 Juni 2014 | Duitsland, Freiburg im Breisgau

Hallo lieve allemaal, welkom bij een nieuwe aflevering van Marianne in Freiburg ;-).
Er zijn ondertussen alweer een paar weekjes voorbij sinds mijn laatste blog en ik moet eerlijk zeggen dat ik het verschrikkelijk vind dat de tijd zo snel gaat! De (bijna) twee maanden dat ik hier zit, zijn zo snel voorbijgevlogen, dat ik alleen maar kan bedenken hoe snel de komende twee maanden zullen verlopen.
Maar goed, wat heb ik de afgelopen tijd gedaan?
Zoals ik in mijn vorige blog heb geschreven, zou ik op zaterdag 24 mei een Seminar hebben. Dit Seminar ging over differentie en gelijkheid in de samenleving. Eigenlijk is het een sociologisch vak en het is best wel interessant. We hebben gediscussieerd over actuele thema's in Duitsland en de docente vond het interessant om daarna van mij te horen hoe de situatie was in Nederland. Dat was wel heel grappig, want er zijn erg veel verschillen tussen Duitsland en Nederland. Een voorbeeld is het minimumloon, dit werkt absoluut niet in Duitsland en veel Duitsers zijn er ontevreden over dat er een minimumloon is ingevoerd. Terwijl wij in Nederland blij zijn met minimumloon omdat het zorgt voor een redelijk leefbare situatie.
Ik heb over 4 weken weer een Seminar van dit vak en daarna sluit ik het af met een mondelinge overhoring waarin ik over een situatie moet praten met de kennis die ik heb opgedaan. Dit vind ik het leukste vak dat ik heb gekozen, het is namelijk interactief en ik mag over Nederland praten (en stiekem doe ik dat ontzettend graag, het is grappig hoe sterk de Duitsers Nederland bewonderen). Omdat er zoveel vergelijkingen gemaakt kunnen worden, moet ik bij dit vak ook het Nederlandse hbo-systeem voorstellen. Opleidingen zijn erg anders vormgegeven in Nederland en de Duitse professoren vinden het interessant om te leren, sommige staan er voor open om werkvormen over te nemen. Dat maakt mij enthousiast en ik heb er al zin in om het te presenteren.
Verder ben ik met geschichtliche Landeskunde naar een fabriek in Freiburg geweest die tofuproducten maakt. We kregen hier een rondleiding en ik zat vol met vraagtekens waarom dit nuttig was, dus ik heb het maar eerlijk gevraagd. Het antwoord was: ''Zo kunnen jullie zien hoe het er aan toe gaat in een Duitse fabriek, we gaan dit ook nog een keer doen in een fabriek die autodeeltjes produceert''. Tijdens de feedbackronde moesten we vertellen wat we ''spannend'' vonden. Ik begreep absoluut niet dat iemand dit spannend kon vinden, totdat ik erachter kwam dat het begrip ''spannend'' in Duitsland ook wel "interessant" kan betekenen.
Om eerlijk te zijn, ben ik niet enthousiast over dit vak, alles gaat redelijk langzaam en de professor herhaalt alles 4 keer omdat hij onze taalkennis onderschat... Toch ga ik er altijd weer positief naartoe met de hoop dat we wat leuks leren :-).
Leuke feitjes over Duitsland die ik leer, schrijf ik altijd op. Zo heb ik bijvoorbeeld geleerd, waarom Freiburg de warmste stad is van Duitsland: de wind komt vanuit Italië (Middellandse zee), PRIMA TOCH?!

Naast school ben ik druk met leuke dingen, zo doe ik bijvoorbeeld aan cardio met een vriendin (Maïté) en hierdoor heb ik elke week overal spierpijn. Maar ja, ik moet wel in beweging blijven! (Ik heb overigens ook mijn fiets hier, die ga ik nu vooral veel gebruiken met het lekkere weer :-), ik moest even mijn weg vinden eerst).
Ook ben ik met een vriendin (Laurel) naar een kermis geweest, gigantisch! Veel attracties en lekkernijen. Ik ben eigenlijk geen kermismens, dus dit was helemaal nieuw voor mij.
Met een groep studenten zijn we nu twee keer in de Irish pub geweest om daar Irish dance te doen, heel grappig! Maar ik bak er niks van, natuurlijk kreeg ik een danspartner toegewezen die er al drie jaar elke donderdagavond komt en die alles zeer serieus neemt (zie foto's).

Verder heb ik spontaan een tandem-partner leren kennen (iemand die ik Nederlands ga leren en hij gaat mij helpen met Duits). Vandaag ontmoet ik hem ''voor het eerst'' en gaan we uitvinden hoe we moeten beginnen, ik denk dat het nog redelijk moeilijk gaat worden om iemand Nederlands te leren. Voor mij is de taal zo vanzelfsprekend, maar natuurlijk heb ik er wel veel zin in! :-)
Ik zal nu moeten leren om in te gaan op de diepgang, ik kan me prima redden hier hoor, maar ik wil standaarduitdrukkingen en bijzondere woorden leren. Zo heb ik bijvoorbeeld twee typisch Duitse woorden geleerd, zo in het dagelijks leven. Die wil ik als leuke afsluiter even delen ;-).
1. Kopfkino: letterlijk betekent dit ''hoofdbioscoop''. Het houdt in dat je iemand iets vertelt over wat je meegemaakt hebt, of wat je nog gaat doen. Diegene aan wie je het vertelt, gaat zich dan inbeelden hoe dat gegaan moet zijn of hoe dit gaat. Het is vergelijkbaar met een binnenpretje, maar het is net wat specifieker...
2. Kummerspeck: dit is een prachtig woord, letterlijk is het ''verdrietvet''. Jawel, het aankomen door verdriet. Zo verdrietig, dat je gaat eten en hierdoor en aankomt (en vet produceert). Prachtig Duitsland, ik hou van je.

Dat was het voor nu!
Groetjes, Marianne.

  • 03 Juni 2014 - 12:29

    Theo Bijkerk:

    tanzen, Fahrrad fahren, du hast keine Zeit für Speck.... Aber wie steht es mit dem Kummer?
    Hast du so viel zu tun, dass du keine Zeit dazu hast?

    Pfingsten soll ganz schön werden, also Zeit zum Radeln (sehr anstrengend ist die Fahrt über die Höllentalschlucht, Richtung Titisee...).
    Ich lese gern mehr.
    Herzlichen Gruß
    Theo

  • 03 Juni 2014 - 17:28

    Deine Mutti:

    Wat ben ik blij dat de tijd snel gaat, want het kan mij niet snel genoeg gaan! Ik zie er naar uit je even lekker te knuffelen eind van deze maand.
    Ik begrijp dat we die fiets uiteindelijk toch niet voor niets achter de auto aangesleept hebben? Staat ie er nog? Voor je denkt "kom ik ga vandaag eens op de fiets naar.... "
    Weet je nog hoe boos je in Nijmegen was :D

    Dansen, fietsen, cardio...wel goed eten hé, niet alleen chocolade-aardbeien en ijs of suikerspin
    Vezels, vitaminen, mineralen zou oma nu zingen.

    Dat dansen hé, Iers? Riverdance dat gaat toch heel anders ;) volgens mij neemt die knul jou in de maling...
    Love you, XXX Miss mijn Toeteloeresie.

  • 03 Juni 2014 - 17:48

    Sissy:

    Hi Marianne,

    Unterrichtest du deinem Buddy Niederländisch? Das ist ja witzig, dann wirst du auch wieder deine eigenen Sprache anders kennenlernen... Bin gespannt....
    Viel Spaß beim Tanzen, Fahrrad fahren, deutsche Fabrik besuchen ;-) Kermisbesuchen und was du sonst noch so alles unternimmst...
    Genieße die Zeit noch,
    Sissy

  • 04 Juni 2014 - 18:39

    Jacqueline:

    Hallo Marianne,

    zo te lezen heb je een geweldige tijd. Heb je nog tijd om te studeren ;-).
    Straks krijg je nog last van Fernweh! (ook een mooi Duits woord).

    Groetjes, Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Welkom op mijn pagina! Ik ben Marianne. Voor mijn opleiding (docent Duits) ga ik lekker 4.5 maand doorbrengen in Freiburg, Baden-Wüttemberg. Op deze pagina zal ik minstens een keer per drie weken schrijven over mijn geweldige belevenissen (school, mensen die ik heb leren kennen en af en toe ''persoonlijk'') :). Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor de mailinglijst, je hoeft dan geen enkel reisverslag te missen! Tschüssssssss en groetjes, Marianne

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 8082

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 09 Augustus 2014

Freiburg im Breisgau.

Landen bezocht: