En toen was er weer structuur.... - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van Marianne ABC - WaarBenJij.nu En toen was er weer structuur.... - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van Marianne ABC - WaarBenJij.nu

En toen was er weer structuur....

Blijf op de hoogte en volg Marianne

18 Mei 2014 | Duitsland, Freiburg im Breisgau

Zo, ondertussen zit ik al weer een goede anderhalve maand in Freiburg en sinds 2 weekjes heb ik pas echt les.. Ik zit 3 dagen in de week op school (jawel, 3 dagen) en ik heb in totaal 8 vakken. :-)

De vakken die ik heb zijn:
- Baden-Württemberg (aardrijkskundig/geografisch);
- geschichtliche Landeskunde (geschiedenis/landkennis);
- Sprachkurs Wortschatz C1/C2 (vakinhoudelijk);
- psychische Störungen: eine Einführung (psychologie);
- Medien im bilingualen Unterricht (vakdidactisch);
- berufliche Bildung (vakdidactisch);
- Sprachkurs Grammatik C1/C2 (vakinhoudelijk).

Dit zijn 7 vakken die ik op dinsdag t/m donderdag bezoek, 1 vak is 4 keer: 2 keer daarvan is op vrijdag en 2 keer daarvan op zaterdag, dit vak is: Differenz und Gleichheit, Umgang mit kultureller Heterogenität und sozialer Ungleichheit''. Een hele mond vol, ben benieuwd wat ik ervan kan verwachten! Sowieso is het een pedagogisch/psychologisch vak. Als ik het gehad heb, zal ik er wat over vertellen...

Het kiezen van mijn vakken was een behoorlijk gedoe! Ik heb weinig hulp gekregen en de uitwisselstudenten werden hiermee enorm in het diepe gegooid. Zo heb ik bijvoorbeeld bij een vak op het laatste moment een weigering gekregen, waardoor ik veel studiepunten zou missen die ik wel nodig had! Professoren hadden hier weinig begrip voor en een vervangend vak zoeken maakte dit hierdoor moeilijk.
Ik ging naar een vak dat interessant leek als vervanging, maar ik kreeg te horen dat ik als Erasmusstudente geen Mastervakken mag volgen, toen ik vroeg over een andere cursus was het antwoord: geen idee waar je het over hebt, maar succes nog. WOW, op dat moment besefte ik enorm goed hoe fijn het begrip van docenten is die op de HAN wel aanwezig is! Dus ik ging radeloos terug naar de computerruimte om een nieuwe cursus te zoeken, toen ik daar een vriend tegenkwam die hier ook is als Erasmusstudent. Hij sleepte me mee in zijn cursus (Medien im bilingualen Unterricht) en de lerares vond het prima dat ik kwam! Mijn blijdschap kon echt niet meer kapot! Ik heb nu genoeg vakken voor mijn studiepunten en ik ben ook tevreden met mijn vakken. De manier waarop was niet heel erg fijn, maar dat komt doordat het systeem in Duitsland ontzettend anders is dan in Nederland. Daar kan ik na 6 weken nog steeds niet aan wennen...

DESONDANKS heb ik het nog steeds enorm naar mijn zin. De vakken die ik volg zijn leuk en het geeft me ook wat te doen. Na 4 maanden niksdoen, heb ik wel weer zin om voor school te werken. Aan het eind moet ik 3 of 4 Hausarbeiten (verslagen) schrijven, 1 toets maken en ik moet 3 presentaties houden. Dat is redelijk wat, maar het is niks meer dan wat ik voor de HAN deed en gezien mijn rooster moet dit prima lukken. 1 presentatie heb ik al gegeven, die over de politieke partijen en de Wahlen. Deze presentatie ging goed en de docent/klas was erg enthousiast :-).

Gelukkig ben ik niet continu met school bezig, maar heb ik ook veel plezier! Zo zijn we gister met een groep naar Strasbourg (Frankrijk) gegaan. Hiervan heb ik nog wat foto's. We hebben een tour gehad, daarna een boottocht, uurtje lunch (TIJD VOOR FLAMMKUCHEN), nog een tour gehad en aansluitend nog meer vrije tijd. In die tijd zijn we in de Münster geweest, die is gigantisch en mooi! Strasbourg heeft een lange geschiedenis met veel gewissel tussen Frankrijk en Duitsland, net als Freiburg eigenlijk. Dit maakt dat ze niet Frans, niet Duits, maar Elzassisch zijn... Dit kun je inderdaad zien aan hun geheel eigen stijl.

Ook is Daan vorige week zaterdag langs geweest. We zijn boven op de Münster geweest (264 traptreden in een nauw torentje), we zijn de Schlossberg opgewandeld om er vervolgens achter te komen dat de uitkijktoren gesloten is en tot slot zijn we naar de Schauinsland gegaan, waar je (bij goed weer) uitzicht hebt over de Alpen en de Mont Blanc. Het was daar boven wel enorm koud en het begon te regenen toen we daar aankwamen. Balen, want eigenlijk hadden we de hele dag superweer!
Het was wel heel gezellig en ik heb zo ook wat nieuws van Freiburg gezien en dat was het zeker waard!

Tot zover voor nu. Ik schrijf gauw weer :-)
Liefs, Marianne

  • 18 Mei 2014 - 18:14

    Sissy:

    Hallo Marianne,
    wie schade, dass die letztendliche Wahl deiner Fächer so mühsam war.... gut, dass du es jetzt hinbekommen hast.
    Dein Referat über die Wahlen und das politische System hat geklappt? Klasse!!!
    Strasbourg ist schön, gelle.... noch etwas gekauft oder nur Kultur (und Eis) genossen?
    Schön, dass du dich mit Daan getroffen hast.
    Viel Erfolg und Spaß weiterhin,
    Sissy

  • 18 Mei 2014 - 21:50

    Irma:

    Hallo Marianne,

    ich erinnere mich gerade, wie schön ich die Aussicht auf dem Schauinsland damals, als ich Studentin war, fand. Ich war zwar nur im Urlaub in Freiburg, aber kann nachvollziehen, wie man di Stadt und die Umgebung genießen kann. Toll, dass auch das Studieren dir wieder gefällt (und dass du spürst, dass ein Studiengang mit nur wenigen STudenten auch so seine Attraktivität hat....)

    Viele Grüße aus den sommersonnigen Niederlanden
    Irma

  • 20 Mei 2014 - 11:09

    Theo Bijkerk:

    Hallo Marianne,

    ja, es gibt viel zu sehen, sowohl in der Stadt selber als auch in der unmittelbaren Umgebung ...
    Genieß es!
    Ich wünsche dir viel Erfolg bei all diesen Veranstaltungen und Abschlüssen.
    Theo

  • 23 Mei 2014 - 14:47

    Jutta:

    Hallo Marianne,
    freut, mich, dass es doch noch geklappt hat und du jetzt alle Fächer beisammen hast, auch wenn es nicht leicht war. Tolle Fächer, klingen sehr interessant. Und super, dass du schon ein Referat hinter dir hast. Warst du sehr nervös?
    Viel Spaß weiterhin bei allen Aktivitäten innerhalb und außerhalb der Uni.
    VG, Jutta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Welkom op mijn pagina! Ik ben Marianne. Voor mijn opleiding (docent Duits) ga ik lekker 4.5 maand doorbrengen in Freiburg, Baden-Wüttemberg. Op deze pagina zal ik minstens een keer per drie weken schrijven over mijn geweldige belevenissen (school, mensen die ik heb leren kennen en af en toe ''persoonlijk'') :). Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor de mailinglijst, je hoeft dan geen enkel reisverslag te missen! Tschüssssssss en groetjes, Marianne

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 8108

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 09 Augustus 2014

Freiburg im Breisgau.

Landen bezocht: