Nederlands denken, Duits praten & Engels gestuntel - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van Marianne ABC - WaarBenJij.nu Nederlands denken, Duits praten & Engels gestuntel - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van Marianne ABC - WaarBenJij.nu

Nederlands denken, Duits praten & Engels gestuntel

Blijf op de hoogte en volg Marianne

02 April 2014 | Duitsland, Freiburg im Breisgau

DAAAAAAAAAAAAAAAR BEN IK DAN, Mariannetje is in Freiburg.
De reis verliep prima, we hebben rustig aan gedaan (in totaal 8 uur, inclusief pauzes. Eetpauzes duren altijd lang als je met mij op stap bent). Maandag heb ik nog een hotelovernachting gedaan met paps en mams en dinsdag was het zo ver: inschrijving en sleutel ophalen. Mijn adres was nog erg onduidelijk en ik wist niet waar ik terecht zou komen.

Nu kan ik jullie met veel vreugde vertellen: ik heb een prachtige kamer met 3 huisgenoten in een superdeluxe schoon studentenhuis. Foto's van mijn huisje staan bij de blog :-). ''Haus 38'' (nummer van de flat) staat erom bekend dat het de beste plek is die je kunt treffen als student, mooi, want dat merkt mijn portemonnee ook ;-).

De introweek is vandaag meteen begonnen. Maar wat hier een introweek is, noemen we in Nederland INFOweek. WAT een hoooooooooop info zeg, maar ik ga mijn best doen om alles te onthouden. We zijn een giga-internationale groep: Luxemburg, Italië, Zwitserland, Frankrijk, Tsjechië, Canada, VS, een Belg die naar de VS is verhuisd om daar vervolgens Duits te studeren en nu een semester in Duitsland zit. En ga zo maar door, in totaal zijn we met 17. Speciaal voor ons (de internationale studenten), is er een trefpunt. Die organiseert allerlei leuke dingen voor ons, zo gaan we de 14e naar een klimpark (IEK) en barbecueën. Heel leuk!

Gister heb ik na de inschrijving met mijn buddy afgesproken, haar naam is Hannah en ze studeert aan de universiteit. Met PH-zaken kan ze me dus niet helpen, maar ik red me wel (zoals altijd). Het is gewoon fijn om aanspraak te hebben en de stad te leren kennen met de hulp iemand die er verstand van heeft.
Toen ik onderweg was naar ons ''trefpunt'', kwam ik een hoop stelletjes tegen. Misschien dom dat ik dat opmerk hoor, maar ze zijn hier zo klef. Bijna alsof ze in hun eigen slaapkamer zijn...... Fijn dat Freiburg de stad van de liefde is, veel meer liefde dan Parijs hier ;-).

Het afscheid van pap en mam was moeilijk, maar aan de andere kant voelt het alsof ik ze volgende week zie! Die technologie laat me voelen alsof ik niet zo ver weg ben van iedereen :-). Dat is fijn, maar aan de andere kant ook een soort van hectisch. De afgelopen dagen heb ik zoveel berichten ontvangen, dat ik echt de tijd moet nemen om iedereen terug te berichten. Maar dat is fijn, ik ben blij dat iedereen zo betrokken is en het doet me enorm goed. Ik heb me nog geen seconde eenzaam gevoeld hier, dus dank jullie wel!

Verder ben ik vandaag in de stad geweest met een aantal studenten. Ik heb de hele dag Duits gepraat en ineens kwamen we andere studenten tegen (vreemd, want Freiburg is echt groot... Al vinden de mensen hier dat Freiburg klein is). De studenten die we tegenkwamen, spraken geen Duits en toen moest ik overschakelen naar Engels. Dat was zo'n ramp, de helft van de tijd gebruikte ik Duitse woorden in mijn zinnen... Maar dat is goed, want ik ben hier om Duits te leren. Communiceren kan altijd nog met handen en voeten ;-).

TOT ZO VER! Want ik kan nog uuuuuuuren typen, maar het is lang zat zo en ik ga mijn vakken uitkiezen met twee andere studenten.

Tot gauw!
xox

  • 02 April 2014 - 20:17

    Margret Holleman:

    Hallo Marianne,

    super, dass es bis jetzt so schön war. Freiburg ist auch eine Superstadt, ich bin ein wenig eifersüchtig!

    Viel Spaß in der kommenden Zeit,

    Margret

  • 02 April 2014 - 20:18

    Claudia:

    Hee!

    Super leuk!! Heel veel succes en plezier daar! Geniet ervan!
    (maaruuh,,, over die Parijse liefde valt te twisten!! ;) )

    Groetjes!

  • 02 April 2014 - 20:22

    Kim Peters:

    Lieve Marianne,

    Wauw, ik ben trots op je! Jij redt je inderdaad wel, geen moment aan getwijfeld. Geniet van alles wat je meemaakt! Keep up the good work en tot Skype's.

    Alles Liebe aus Wien! :)

    xxx Kim

  • 02 April 2014 - 20:30

    Pap En Mam:

    Hi lovely! We zijn blij om te zien dat je de eerste dag gelijk een geweldige dag hebt gemaakt.

    Skype's online.

    Mooie foto's speciaal van jullie vaatwasmachine :) little prinses...

    Love you, talk to you soon
    Mom and dad

  • 02 April 2014 - 20:48

    Noelle Vd Water:

    Hey Marianne,

    Wow, kei leuk om te lezen dat de eerste dagen zo goed zijn bevallen!
    Ik wens je heel erg veel plezier daar in Freiburg, maar vooral, geniet ervan!
    Ik ga je blogs volgens.

    Liefs, Noelle

  • 02 April 2014 - 21:40

    Annelies Zwanenburg:

    Heeeei Marianne!

    Fijn dat de reis goed gegaan is. Je foto's zien er leuk uit, netjes hoor je kamer! Heeeeel veel plezier de komende tijd, gaat vast komen daar :)

    Liefs,
    Annelies

  • 02 April 2014 - 23:37

    Irma:

    Hallo Marianne,

    das gute Leben hat also einen Anfang genommen. Dein Zimmer und die Küche sehen tatsächlich besonders gut aus. Und ein Geschirrspüler......welch ein Luxus! Ich wünsche dir eine tolle und lehrreiche Zeit. Genieße die schöne Stadt und das Studentenleben, ich bin mir sicher, dass die kommenden Monate unvergesslich werden und vermute, dass Freiburg eine Liebe fürs Leben wird...!!

    Viel Spaß!
    Sonnige Grüße aus den NL
    Irma

  • 02 April 2014 - 23:40

    Gerjon Aelbers:

    He Marianne, leuk om je verslag te lezen en fijn dat jullie zo'n internationale groep zijn. Kan je veel van leren.
    groetjes en ga wel vaker hier kijken ook met de meiden (je kleine nichtjes haha)

  • 03 April 2014 - 08:58

    Theo Bijkerk:

    Hallo Marianne,

    sieht gut aus, wusste ich aber schon von den anderen Studenten aus den letzten Jahren. Freiburg ist toll(das weiß ich aus eigener Erfahrung!), aber noch besser ist, dass es DIR gefällt! Bin gespannt auf deine Fächerwahl.

    Herzlichen Gruß
    Theo

  • 03 April 2014 - 09:15

    Sissy:

    Hi Marianne!
    Schön, dass du jetzt auch in Freiburg bist!!
    Gar nicht so schlimm, dass es mit dem Englisch nicht so geklappt hat... :-) Sehr erkennbar.... ;-)
    Du machst es gut: gleich unter die Leute und raus in die Stadt.... In einiger Zeit findest du Freiburg vielleicht auch nicht mehr so groß, wer weiß.... und dass dir im Moment viele Paare auffallen, vielleicht auch ein bisschen logisch... ;-)
    Tolle Wohnung!!!! :-0 Und du hast dich auch schon so schön eingerichtet, viele Fotos, schön!!!
    Ich wünsche dir ganz, ganz viel Erfolg und vor allem Spass!

    Sissy

  • 03 April 2014 - 11:37

    Jacqueline:

    Hallo Marianne,
    je hebt idd een mooie kamer en een super keuken! Maar.....van wie is het fietsje?
    Heel veel plezier! En blijf vooral schrijven.

  • 03 April 2014 - 23:27

    Kim:

    Lieve Maddie,

    Waaauw, je hebt het echt getroffen daar!
    Er komt een geweldige tijd aan voor jou!! Pff, ik zie het al! hihi

    Heel veel plezier lieve Maddie, ik spreek u!

    Xxx

  • 07 April 2014 - 16:12

    Kees-Jan:

    De stad der liefde... past toch goed bij jou of vergis ik me daar? ;-)
    Veel plezier: ben benieuwd hoe je de lessen daar aan de PH vindt!
    groetjes,
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Welkom op mijn pagina! Ik ben Marianne. Voor mijn opleiding (docent Duits) ga ik lekker 4.5 maand doorbrengen in Freiburg, Baden-Wüttemberg. Op deze pagina zal ik minstens een keer per drie weken schrijven over mijn geweldige belevenissen (school, mensen die ik heb leren kennen en af en toe ''persoonlijk'') :). Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor de mailinglijst, je hoeft dan geen enkel reisverslag te missen! Tschüssssssss en groetjes, Marianne

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 8081

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 09 Augustus 2014

Freiburg im Breisgau.

Landen bezocht: