Schrijf een essay. PUNT. - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van Marianne ABC - WaarBenJij.nu Schrijf een essay. PUNT. - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van Marianne ABC - WaarBenJij.nu

Schrijf een essay. PUNT.

Blijf op de hoogte en volg Marianne

01 Mei 2014 | Duitsland, Freiburg im Breisgau

Hallo lieve mensjes,

daar was ze weer, Marianne in het reusachtige Freiburg. Ondertussen ben ik wel aan de grootte gewend en vind ik Freiburg niet meer reusachtig, maar wel druk! De stad krioelt van de mensen (en ik kom nu bekenden tegen op straat, JOEHOE), ondertussen heb ik een redelijke indruk in wat voor een stad ik eigenlijk woon.. Namelijk een ECHTE typische studentenstad: de bewoners zijn jong, iedereen ziet er goed uit en mensen pakken hier ook erg graag een terrasje. Het leven in Freiburg is nogal ongehaast en ik moet daar nog weleens aan wennen dat hier niet alles zo snel gaat als in Nederland. Door dit sfeertje kies ik vaker voor de leuke dingen dan voor de nodige dingen. Ook ik pak graag een terrasje, ga graag ergens lunchen met vrienden of ga graag shoppen. Nu is school pas officieel afgelopen maandag begonnen, dus het is nog te overzien en misschien geef ik me gauw over aan de structuur die de school me zal bieden.
Nouja, structuur kan je het eigenlijk niet noemen, ik heb nu drie lessen gehad en er is nergens duidelijkheid te vinden. We krijgen bijvoorbeeld de opdracht: ''Schrijf een essay''. PUNT. Waarover dan? Wat moet erin komen? Wat verwachten jullie? ''We verwachten een essay van 10 pagina's, maar het mogen er ook iets meer of minder zijn...''
Nu ben ik gelukkig de beroerdste niet en ik kan me hier wel uitredden, maar nergens valt nog duidelijkheid in te vinden.
Ook de afstand tussen docent en student vind ik redelijk lastig, als ik mijn Duitse vrienden vertel hoe mijn relatie met mijn docenten in Nederland is, kunnen ze me urenlang met open mond aanstaren. Hier is het namelijk een gewoonte dat de docenten ''je handje vasthouden'' totdat je je diploma op de middelbare school hebt gehaald, op de vervolgopleidingen ''bereiden ze je op de echte wereld voor''.

Gelukkig kan ik ondertussen wel mijn plekje vinden, na een paar moeilijke weken heb ik het toch naar mijn zin en ik ben een stuk positiever over alles geworden sinds ik hier ben. Ik kom mezelf regelmatig tegen en ik leer nieuwe kanten van mezelf kennen! Ik leer niet alleen mezelf kennen, maar ook heel veel andere mensen (gelukkig). Bijvoorbeeld mijn drie huisgenoten: twee daarvan heb ik pas vorige week leren kennen, maar ik had meteen een klik met beide. De derde ken ik al vanaf het begin, met haar kan ik ook goed opschieten! Al mijn huisgenoten zijn Duits en dat is een giga-voordeel: omdat het meisje met wie ik het meest omga uit Amerika komt, spreek ik veel Engels... Maar thuis kan ik gelukkig Duits praten :-).

Ondertussen heb ik ook nog twee tripjes gemaakt.. Met een aantal Erasmusstudenten zijn we een dagje (voor slechts 5 euro) naar Colmar (Frankrijk) gegaan. Het is een klein, schattig stadje dat je eigenlijk snel gezien hebt, maar het was erg gezellig. Ook ben ik 2 nachtjes in München geweest, bij een vriend die ik op de opleiding heb leren kennen (Chris). Hij woont daar nu en ik had hem in geen tijden meer gezien, aangezien Duitsland megagoedkope reisaanbiedingen heeft, kon ik daar nu mooi gebruik van maken! HELAAS kan ik niet veel over München vertellen, het was slecht weer, dus we konden niet echt de stad verkennen. Wat ik gezien heb, was wel heel mooi! We hebben 4 kerken bezocht (helaas ben ik zo slecht dat ik niet weet welke, SORRY DOCENTEN :(, ik heb in ieder geval foto's) en we hebben een film gekeken. Het was superleuk, want had het wel even nodig om weer lekker Nederlands te kletsen met een goede bekende!

Oké, dat was genoeg leuks wat ik de laatste tijd gedaan heb! Nu wat schools, jaweljawel... Ik ga met een klasgenoot voor geschichtliche Landeskunde een Referat (presentatie) houden over..... POLITIEK! MANMANMAN WAAR BEN IK AAN BEGONNEN, DUITSE POLITIEK BLIJFT INGEWIKKELD :'(. Je kunt me met de simpelste woorden uitleggen hoe het werkt in Duitsland, maar hier ben ik echt een aap in. Ik begrijp er niets van. Helaas heb ik een boek waar zo'n beetje alles in stond in Nederland laten liggen, maar ik weet dus niet waar dat boek ligt. IK BEN ZO S(CH)LIM(M)! De Duitse moeilijkheid maakt me erg nationalistisch, ik mis de Nederlandse snelheid, modernheid en dat alles daar zo makkelijk gaat. Ik ben op het moment elke Duitser aan het vertellen hoe goed ik het in Nederland had en dat ik dat nu pas besef hahaha. Niet dat ik het hier slecht heb, dat bedoel ik niet.. Maar het is gewoon heel anders dan ik gewend ben en dat had ik van te voren niet verwacht. Maar in ieder geval, de Kommunalwahlen zijn bijna. En wat zijn de Kommunalwahlen? Dat zijn de verkiezingen voor steden, gemeentes, dorpen of ja, gebieden.... Het kan allemaal! Voor mensen die niet Duits zijn is het moeilijk om te begrijpen hoe het precies in zijn werk gaat. Ik doe echt mijn best om door te hebben hoe het werkt hoor!!! Dit is niet respectloos bedoeld, maar het is echt ingewikkeld. Misschien moet ik maar Duitsers om uitleg vragen :-). Gelukkig houd ik het Referat met iemand anders (uit China) en ik hoef niet in mijn eentje uit te pluizen hoe het werkt bij alle verkiezingen in Duitsland. Ik had er iets te makkelijk over gedacht van te voren, ik dacht namelijk dat ik over politieke partijen moest vertellen, maar de docent vertelde later dat hij ook het hele systeem wilde horen. OEPS, maar dat kunnen wij wel! Met een beetje geduld kom je overal :-).

Goed, dat was het wel weer voor vandaag. De volgende keer vertel ik ook iets over de Erasmusstudenten (dat willen ze graag, ze vinden het enorm leuk dat ik een blog bijhoud haha) en de volgende keer zal ik ook wat uitgebreider over de lessen vertellen, helaas kan dat nu nog niet echt.

Heel veel liefs en tot gauw!
Marianne.

  • 01 Mei 2014 - 19:21

    Kim Peters:

    '... maar hier ben ik echt een aap in.' Ik moest echt lachen, geweldig! En dat is trouwens precies zoals jij het doet daar: geweldig!

    Keep up the good work, lief vriendinnetje!

    Liefs uit Wenen,

    Kim

  • 01 Mei 2014 - 20:58

    Mama:

    Het klinkt alsof je jezelf aan het terug vinden bent, jouw gezicht op de foto met een grote roze suikerspin spreekt boekdelen. Allemaal nieuwe mensen, allemaal nieuwe indrukken en niets is meer vanzelfsprekend...ga er voor meissie. We love you all the way.xxxx dikke, dikke kus en knuffel van papa en mama.

  • 01 Mei 2014 - 22:56

    Irma:

    Hallo Marianne,
    tolle Geschichten aus einer schönen Stadt! Ich bekomme wirklich den Eindruck, dass du bereits eine schöne Zeit hast. Fröhliche Bilder und Berichte aus 'aller Welt': wusste nicht, dass du noch Kontakt zu Chris hattest. Toll, dass du ihn in München besucht hast! Viel Spaß und Erfolg noch, vor allem bei den Vorbereitungen für das Referat über die Kommunalwahlen...
    LG Irma

  • 05 Mei 2014 - 15:01

    Theo Bijkerk:

    Hallo Marianne,

    tja, die Umstellung Niederlande Deutschland ist groß. Ich werde nächstes Jahr bei euch auch mal so einen Auftrag vorgeben: 'Doe een leerwerktaak' oder 'Vul de vrije ruimte'....Mal sehen, ob das läuft.

    Hast du in München die Frauenkirche(Dom) und die Asamkirche besucht? Beide lohnen sich auf jeden Fall. Das kannst du noch im Netz nachschlagen...

    Viel Erfolg beim Referat!
    THeo

  • 08 Mei 2014 - 09:17

    Margret Holleman:

    Hallo Marianne,

    ich wusste, dass dir das Leben in Freiburg gefallen würde. Ich bin jetzt einige Male da gewesen, zwar immer nur als Tourist, aber ich finde die Stadt auch super.
    Viel Erfolg beim Referat: ich bin mir sicher, ihr könnt das System so erklären, dass Deutsch sagen werden, dass sie es jetzt auch endlich verstehen!

    LG Margret

  • 08 Mei 2014 - 13:00

    Sissy:

    Hi Marianne,
    Schön, dass es dir soweit gut geht. Und wenn du bereits Bekannte auf der Straße triffst.... schön!
    Witzig zu lesen, dass du dir auf einmal bewusst wirst, wie 'niederländisch' du doch bist und so Einiges besser zu schätzen weißt.... dennoch: gerade Unterschiede kann man man enorm schätzen. Picke dir die Rosinen ausjeder Kultur.
    schöne Grüße
    Sissy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marianne

Welkom op mijn pagina! Ik ben Marianne. Voor mijn opleiding (docent Duits) ga ik lekker 4.5 maand doorbrengen in Freiburg, Baden-Wüttemberg. Op deze pagina zal ik minstens een keer per drie weken schrijven over mijn geweldige belevenissen (school, mensen die ik heb leren kennen en af en toe ''persoonlijk'') :). Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in voor de mailinglijst, je hoeft dan geen enkel reisverslag te missen! Tschüssssssss en groetjes, Marianne

Actief sinds 08 Feb. 2014
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 8077

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 09 Augustus 2014

Freiburg im Breisgau.

Landen bezocht: